مامانا پسر دوستن
زهرا خشک جان
زهرا خشک جان
امتیاز 4.9 از 164 رای

مامانا پسر دوستن

نگاهی به گذشته

اگر نگاهی به زندگی مادران و مادربزرگامون بندازیم می‌بینیم که اونها هم جزو کسانی بودن که آرزو داشتن فرزندشون پسر باشه . و اگر صاحب فرزند دختر میشدن انگار مصیبتی براشون به وجود اومده و همه براشون دلسوزی میکردن و به قول معروف میگفتن: ایشالا دفعه بعدی پسره .

در اون زمان ها خیلی ها اسم زنان و دخترانشون رو صدا نمی‌زدن و اونهارو با عناوین ضعیفه و یا منزل خطاب میکردن و حتی اجازه تنهایی اجازه بیرون رفتن از خونه رو بهشون نمیدادن و گاهی بر حسب اتفاق دختری مورد توجه و محبت پدرش قرار میگرفت و در کنار دخترش به جایی میرفت همه اون رو مسخره میکردن .

اهمیت پسران در گذشته

اگر به گذشته های دور نگاه کنید می‌فهمید که داشتن فرزند پسر رو خیلی پر اهمیت میدونستن . آنقدر پدر اهمیت که قبایلی بودن که در دوران جاهلیت اگر فرزندانشون دختر میشد اون رو زنده به گور میکردن . حالا چرا انقدر براشون اهمیت داشت ؟

چون معتقد بودن تنها پسر است که نسل پدران و مادرانشون رو ادامه میدن و این نسل تکامل پیدا میکنه .

این پسران بودن که اگر پدرانشان از پا میوفتادن ودیگه نمیتونستن کار کنن به عهده پسرها بوده که امور خانه را در دست بگیرن . در صورتی که امور خانه درآن دوران توسط دختران بوده و دختران کار بیرون را بر عهده نداشتن .

علت هایی که بین دختران و پسران فرق میزاشتن

 

۱_ علت فرق گذاشتن بین دختر و پسر در گذشته به نوع فعالیت و مسئولیت هایی بود که به گردن پسران بوده . در آن دوران مسئولیت پسران خیلی گسترده تر بوده و در واقع پسر ها عصای دست پدرانشون بودن و به همراه پدر به شغل کشاورزی ، کارگری ، تجارت و …. مشغول بودن . مثلا در زمان های خیلی دور پسران به یک سنی که می‌رسیدن به همراه پدران خود به شکار میرفتن و منبع تامین خورد و خوراک های خانواده میشدن و همین دلیل باعث می‌شد پسر ها جایگاه بیشتر نسبت به دختران داشته باشن .

 

۲_ یکی دیگه از دلایل برتری پسر ها نسبت به دختر ها در آن دوره عدم خودباوری دختران و زنان در جامعه و این باور که مرد ها قابلیت بیشتری برخوردار هستن .

 

۳_ علت تمایل خانواده ها برای فرزند پسر این بوده که پسر ها تا ۵ سالگی کاملا به مادر وابسته هستن و پدر رو برای خود رقیب میدونن و بعد از اینکه بزرگ تر میشن پدر رو به عنوان الگوی زندگیش ستایش میکنه ولی همچنان عشق اولشان مادرشون هست و این موضوع از نظر روانشناسی صحیح نیست و موجب آسیب رسوندن به فرزند درسال های بزرگسالی میشه .

درادامه مقاله بیشتر به این موضوع اشاره می‌کنیم.

مادران واقعا پسرارو بیشتر دوست دارن ؟

همیشه این اعتقاد وجود داشته که مامانا جانب داری بیشتری نسبت به پسران خود دارن تا دخترانشون و به اونها توجه بیشتری میکنن . این اعتقاد تا جایی درست هست اما اغراق کردن به اینکه همه مامانا یا اکثریتشون اینطور هستن درست نیست .

طبق یک سری مطالعاتی که انجام شده بود نشون میده تا حدود زیادی مادران با پسران خود به شیوه متفاوت رفتار میکنن و یا به قولی رفتاری تبعیض آمیز دارن . بسیاری از مادران اعلام کرده بودن با فرزند پسر خود ارتباط دوستانه بیشتری دارن و نسبت به پسران خود مهربان تر هستن .

اما تا چه حد درسته؟ گاهی ارتباط عاطفی و نزدیکی که بین مادر و دختر وجود داره و صحبت های محرمانه ای که باهم دارن بین مادر و پسر منتقل نمیشه .

این رابطه دو طرفه چه برای دختر چه برای پسر یه حد و مرزی وجود داره .

یعنی مادر براساس نیازهای فرزند پسر یه رفتاری رو نشون میده و با فرزند دخترش براساس نیازهاش یه رفتار دیگه. پس نمیشه گفت توجه مادر فقط به پسر بوده و دختر رو کاملا نادیده میگیره .

البته هنوز خانواده هایی هستن که (والد مادر) براساس تفکرات قدیمی تفاوت هایی بین فرزند دختر و پسرشون میزارن .

یکسری آزادی هایی که برای پسران معمولی هست برای دختران معمولی نیست ‌.

ولی با گفتن همه اینا داره اینو میگه بازم مامانا پسراشون رو بیشتر دوست دارن ؟

ولی جواب نه هستش چرا ؟ چون که این تفکری است که جامعه و تفکرات سنتی که نسل به نسل به اونها منتقل شده موجب این رفتار و نگرش شده که پسر مرتبه بالاتری داره و وجودش ضروری تره در صورتی هیچ کس از کسی دیگر برتری نداره و همه ما از نظر وجودی یکسان هستیم ‌.

قطعا همه ما میدونیم رفتار ها و تفکرات جنسیتی بسیاری در خانواده ها وجود داره و نمیشه انکار کرد . تفکراتی که سینه به سینه انتقال پیدا کرده و ریشه دار شده .

اما گاهی دروغ هایی در ذهن ما جا دادن که انقدر اغراق آمیز شد که باعث اختلافات و جنسیت زدگی بیشتر در جامعه و خانواده شده .

IMG 20230723 104913 608

نظریه عقده اُدیپ و الکترا

 

عقده اُدیپ: درنظریه روان کاوی زیگموند فروید عقده ی ادیپ عقده ای هست که تمایل پسربچه برای ارتباط بیشتر با مادرش گفته می‌شود و نزدیکی بیشتری با مادر احساس می‌کنه و حسی رقابتی با پدرش پدید می آورد. پسران در ابتدا مادر خود را موضوع عشق میدونن .

عقده الکترا: در عقده الکترا برعکس این موضوع میباشد که دختر برای ارتباط با پدرش داره و نزدیکی بیشتری با پدر احساس میکنه ‌. دختر ابتدا عشق به مادر رو تجربه میکنه و به ترتیب با تغییر جهت میل به پدر رو تجربه میکنه.

نتیجه گیری:

پس یکسری از مسائل نیاز به ریشه یابی اونها داره .

نمیشه براساس تفکراتی که به اشتباه شکل گرفته شده در موردشون صحبتی کرد و نظریه ای اعمال کرد.

هیچگونه تفاوتی بین دختر و پسر وجود نداره و اگر تفکرات جنسیت زده ای هم به وجود اومده باشه از بطن جامعه و توسط فرهنگ های قدیمی شکل گرفته شده و تا به اینجا رسیده .

طبق نظریه که گفته شد یکسری مسائل رو لازمه که به صورت علمی پیگیری کنیم تا به آگاهی لازم برسیم .

 

ارسال کامنت هاوین
ارزیابی مقاله
ازت می خوام اول وارد سایت بشی و نظرت رو درباره این مقاله کامل و در چند خط بنویسی (حتما نظر با جزییات بنویس و از عبارات کوتاه مثل: خوب بود و عالی خودداری کن)

نظرات دانش آموختگان مقاله

سوگند وظیفه شناس پور ایرانی
سوگند وظیفه شناس پور ایرانی
امتیاز 5
2 روز قبل

خیلییی جاالبه که من دخترم تک بچه هم هستم اما با مادرم احساس صمیمیت و رفاقت خییلیی بیشتری دارم😅🙈

آرزو کدخدایی
آرزو کدخدایی
امتیاز 5
2 روز قبل

من هفتمین دختر خانواده بودم ، درصورتیکه قرار بوده پسر باشم ، با این وجود که کل خانواده پدری و مادری پسر دوست بودن اما مامان و بابام تصمیم گرفتن اسمم رو بذارن آرزو و ته تغاری عزیز شون شدم. از این بابت خیلی خوشحالم 🥰🌱

شیوا
شیوا
امتیاز 5
2 هفته قبل

من که دخترم صمیمیت و نزدیکی خیلی بیشتری با مادرم دارم و با پدرم اینطور نیستم پس در مورد نظریه ها میشه گفت قانونی وجود نداره فقط برای هر فردی بستگی به مدل خودش و خانوادش داره

سارا صدوقی
سارا صدوقی
امتیاز 4
3 هفته قبل

عقده الکترا و ادیپ و علمی پرداختن به این مساله برام جالب بود.

مهناز صابری
مهناز صابری
امتیاز 5
3 هفته قبل

سلام
متاسفانه آگاهی ها کمه خیلی کم …
و از یک جایی به بعد چقدر ظلم در حق مادر و پسره

مهرها
مهرها
امتیاز 5
1 ماه قبل

فکرمیکردم این تفکرات خیلی کمرنگ شده تا وقتی که بعضی نظرات رو خوندم‌. خیییلی خوبه که به این موضوع هم پرداختید😍. یکی از قسمت‌های خیلی خوب مقاله‌هاتون “نتیجه گیری”های آخرش هست. وااااقعا خداقوت☺. ولی کاش یجاهایی علائم نگارشی بیشتر رعایت شن❤

شکوفه حاجی فتحعلی
شکوفه حاجی فتحعلی
امتیاز 5
1 ماه قبل

خیلی جالب بود من خودم ی مدته دارم به این موضوع فکرمیکنم دقیقا با تولد پسرم این اتفاق افتاد برام و همش فکر میکردم اگه دختر داشتم یعنی واقعا انقدر دوسش میداشتم یاچون پسره حس و حالم بهش جور دیگست و این دقیقا از افکار اطرافیان و مادربزرگا رو تفکر من غالب شد و خوب خواسته ناخواسته تمام ادماهایی که افکار قدیمی و پوچ دارن جذب بچهای پسر بیشترمیشن ممنونم از آگاهی دادنتون

زهرا کشوری
زهرا کشوری
امتیاز 5
2 ماه قبل

خداروشکر الان از طریق رسانه ها نشون داده میشه که دخترا از پسرها موفق تر هستند .
ممنون بابت این مقاله کاربردی ✨️

زینب حسانی
زینب حسانی
امتیاز 4
2 ماه قبل

خدا رو شکر الان دیدگاه ها متفاوت شده
قبلا به همین صورت بود ولی الان کمتر شده