چه کسایی رو میتونیم دوست داشته باشیم؟
ملیکا داشته
ملیکا داشته
امتیاز 4.9 از 145 رای

چه کسایی رو میتونیم دوست داشته باشیم؟

حقیقت سادست، همه‌ی ما به دنبال افرادی هستیم که حس دوست داشته شدنی که در دوران کودکیمون تجربه کردیم رو برای ما بازسازی می‌کنن. اما عشقی که ما در کودکی تجربه کردیم گاهی با جنبه‌های دردناکی هم در هم آمیخته بوده : حس دیده نشدن، عشق شکننده و بی‌ثبات والدین یا حتی تجربه‌ی سوءاستفاده و سوءرفتار از سوی آن‌ها.

این مسأله ما رو مستعد این میکنه تا شریکی رو برای زندگیمون انتخاب کنیم که شیوه‌ی ارتباط او با ما، تداعی‌کننده‌ی الگوهای ارتباطی مشخصیه که در کودکیمون اونها رو تجربه کردیم و نسبت به اونها احساس آشنایی داریم، اما این افراد ممکنه لزوماً با ما رفتار مهرآمیزی نداشته باشن

یکی از عجیب ترین چیز ها در مورد رابطه اینه که ما آزادانه نمی‌تونیم جذب هر کسی بشیم. به نظر میرسه ما تیپ های روانی قدرتمند و مشخصی داریم که نمی‌تونیم ازشون دور بشیم . همه ی ما در درونمون یک فهرست بلند بالای خاص داریم که توش مشخص شده افرادی که ما میتونیم دوست داشته باشیم چه ویژگی های باید داشته باشن؟

ممکنه فکر کنیم که این فهرست ها تنها شامل الزامات دلپذیر و خوب میشن مثل اینکه عشاق بالقوه ی ما باید مهربان ، فهمیده ، محترم ، و از گروه سنی و اجتماعی ما باشن اما اغلب این فهرست ها عجیب تر و مرموز تر هستن

ممکنه در آخر همه ی کاندید های انتخابی رو به دلیل ملال آور ، حال بهم زن، یا اشتباه بودن نادیده می‌گیریم ، و یک راست به سراغ افرادی میریم که مشخصاتشون کاملا برای خوشبختی ما نامناسب و ناکافیه .

به عنوان مثال ممکنه ما تنها بتونیم عاشق کسایی بشیم که کمتر از ما باهوش یا مسئولیت پذیر هستن . یا کسایی که واقعا غیر قابل اطمینان هستن افرادی خودخواه و خود بین یا بدجنس و اهل زخم زبان این مسئله می‌تونه برای اطرافیان و همینطور خودمون خیلی گیج کننده باشه .

چرا نمی‌تونیم با کسایی رابطه داشته باشیم که برامون خوبن؟

دلیلش اینه که اون چیزی که ما در عشق طلب میکنیم ، لزوما کسی نیست که خوب ،معصوم و ساده باشه بلکه کسیه که حس مشابهی با ما داره .

خیلی از ما در کودکیمون عشق رو یاد میگیریم اون هم از کسایی که به شیوه های مختلف مایه آزار ما بودن و هنوز به طور ناخودآگاه گونه های عشقی مارو هدایت میکنن .

مراقبین اولیه ما الگو هایی رو از چیستی عشق ورزیدن و مورد عشق واقع شدن به ما میدن که می‌تونه در آینده فرصت های شغلی مارو تحت شعاع قرار بده

بیاین تصور کنیم که پدرما مردی سرد مزاج و خشن یا بد دهن بوده یا مادرمون فردی اهل تحقیر ، غیر قابل دسترس یا کنترل کننده بوده این خودش چیز وحشتناکیه اما روی آنچه که ما در عشق جستجو میکنیم تاثیر میزاره.

چرا ما چیزی رو تکرار میکنیم که شدیداً برامون ناراحت کننده بوده؟

خب چون با وجود اینکه وحشتناک بوده اما همچنان یک رابطه ی عاشقانه به شمار می رفته ، بدرفتاری وجود داشته اما به عنوان مثال میزانی از تحسین، تعلق خاطر، و حتی محبت هم در کار بوده .

شاید اونها همدیگرو تحقیر میکردن اما این چیزیه که ما بهش عادت کردیم و حالا هر چقدرم که غیر منطقی به نظر برسه به نظرمون میاد تا وقتی که طرف مقابلمون به همون اندازه بدرفتار نباشه رابطمون کاملا درست نیست . چنین چیزی اصلا خوب نیست اما به طور متقاعد کننده ای آشنا و درست به نظر میاد .

حالا این تجربه رو در نظر بگیرین اینکه بدونین داشتن احساس بد ،تحقیر شدن و رنجیدن چه حسی داره؟! اما بعد به طرز عجیبی همینا رو بر سر یکی دیگه هم بیاریم و درست موقعی که اونها در برابرمون آسیب پذیر میشن تحقیرشون کنیم . بهشون امر و نهی کنیم و نسبت بهشون رفتار سرد رو پیش بگیریم مثل اینکه بخشی از وجودمون فکر می‌کنه که تنها راه برای اینکه باهامون بدرفتاری نشه اینه که خودمون بد رفتاری کنیم .

ضمیر احساسی کودک وار ما در درون خودش فکر می‌کنه که کسی که این کار هارو با من می‌کنه به طریقی مخالف منه و این باید پناهگاهم باشه و این کسیه که می‌خوام در هر رابطه ای باشم. وقتی والدین برای ما مشکلاتی به وجود بیارن اغلب ، سعی میکنیم خودمونو خلاص کنیم در نتیجه ما دور ویژگی های فردی اونها حتی ویژگی هایی که در عمل خوب هستن و به دور از رفتار های دردسر ساز اونها یک سد میکشیم .

در نتیجه به عنوان مثال ممکنه پدر ما اهل تحقیر کردن باشه اما در عین حال هم می‌تونه به شدت باهوش و زیرک باشه . حالا متاسفانه ما از هر آدم باهوشی که میبینیم دلسرد میشیم یا اینکه همیشه احساس کردیم که مادرمون از تمایلات جنسی خصوصا تمایلات ما منزجر بوده اما در واقع فردی خونگرم و دوست داشتنی بوده حالا متاسفانه اینطور به نظر میاد که فرد خونگرم و دوست داشتنی در خصوص رابطه جنسی رفتاری تنبیهی داره و در نتیجه به نظرمون رابطه با چنین فردی اشتباه میاد .

نقشه های درونی ما برای عشق به سختی قابل ردیابی هستن . شکی نیست که اونها خودشونو بروز نمیدن و در نتیجه ما باید با سعی و تلاش کشف کنیم که اونها چه چیزی رو به ما دیکته میکنن تا بتونیم خودمونو از خواسته های اونها رها کنیم .

IMG 20230521 134302 170

نتیجه گیری:

این نتیجه مثل همیشه با تلاش برای شناخت و درک خودمون آغاز میشه اینکه ببینیم چه چیزی از طرف مراقبان اولیه موجب آزار ما بوده ؟!

اینکه آیا در کسانی که بهشون علاقه داریم جذب همین چیز های آزار دهنده میشیم؟! آیا برای افراد همون مشکلاتی رو به وجود میاریم که در کودکی ازشون رنج می‌کشیدیم؟! آیا از برخی افراد به خاطر داشتن ویژگی هایی که تداعی گر رفتار های آزار دهنده برای ما در کودکی هستن دوری میکنیم ممکنه در دیگران ویژگی هایی رو پیدا کنیم بدون اینکه اونها دارای ویژگی هایی باشن که ازشون میترسیم؟

سلامت عاطفی به این معناست که ما بتونیم تعداد افرادی رو که ما میتونیم عاشقشون بشیم گسترش بدیم . ما در کودکی در مورد عشق می آموزیم اما وقتی پی می‌بریم که میتونیم به شیوه های گوناگون عشق بورزیم خودمونو از آسیب های روانی دوران کودکی رها میکنیم و به چیزی عادت می‌کنیم که در وهله ی نخست می‌تونه برامون به شکل عجیب و چالش برانگیزی نا آشنا باشه .اینکه با کسانی که به درستی برای ما مناسبه خوشبخت و شاد باشیم

ممنون که تا آخر این مقاله کنارمون بودی . اگر دوست داری بیشتر بدونی بهت پیشنهاد میکنم مقاله ی «طرحوار چیست؟» رو از دست ندی.

منبع:
ویرگول

 

ارسال کامنت هاوین
ارزیابی مقاله
ازت می خوام اول وارد سایت بشی و نظرت رو درباره این مقاله کامل و در چند خط بنویسی (حتما نظر با جزییات بنویس و از عبارات کوتاه مثل: خوب بود و عالی خودداری کن)

نظرات دانش آموختگان مقاله

بهاره غفوری
بهاره غفوری
امتیاز 5
2 روز قبل

مثال هایی که در مقاله هستن رو خیلی دوست داشتم . متاسفانه حمل درد های کودکی گاهی باعث میشه نسبت به آدما و روابط هم بی اعتماد بشیم و فکر کنیم که فرد مناسب ما اصلا وجود نداره

ساحل
ساحل
امتیاز 5
3 روز قبل

“خانه‌ای که در آن به دنیا می‌آیی سرنوشت توست”
این جمله، لزوما جمله درستی نیست. ولی متاسفانه خیلیامون دقیقا سرنوشت کودکیمون رو تو بزرگسالی هم میخوایم برای خودمون یا دیگری تکرار کنیم. خیلی مقاله جالبی بود. ممنون.

سمیرا عسگری
سمیرا عسگری
امتیاز 5
5 روز قبل

خیلی جالب بود گاهی دیده بودم افرادی که از رفتارهای والدینشون متنفرن عین همون رفتارها رو بادیگران دارن الان کاملا میشه دلیلش رو درک کرد

ساناز شیبانی
ساناز شیبانی
امتیاز 5
2 هفته قبل

به نظرم خیلی خوب توضیح داده شده تو این مقاله تون و من خودم از بچگی درگیر این مورد بودم که سعی می‌کردم با خودم بد باشم و همه چیز رو قبل از اینکه بهم سخت بگیرن خودم سخت میگرفتم مثه والدی که اینکارو میکنه و نمیدونستم علتش چی بوده ولی حالا متوجه شدم و به نظرم طرحواره درمانی خیلی مفید هست و باعث میشه این مواردی که جذب آنها میشیم رو به خوبی متوجه علتشون بشیم و سعی کنیم جلوی اون طرحواره ها رو بگیریم تا کمتر آسیب ببینیم و پیشنهاد میکنم بخونین 🙂

فائزه
فائزه
امتیاز 5
1 ماه قبل

بسیار عمیق و تفکربرانگیز بود

مرضیه شجاعی
مرضیه شجاعی
امتیاز 5
2 ماه قبل

به نظرم جالب بود و کنجکاوترم کرد.

mahsa moradtalab
mahsa moradtalab
امتیاز 5
2 ماه قبل

بسیار جالب و آموزنده بود

سیده ستایش زرگر
سیده ستایش زرگر
امتیاز 5
2 ماه قبل

هاوین جان این نوشته شما چقدر درسته و صدق می‌کنه برامون :)))
که هر چقدر بد رفتار کنم با خودم بقیه درست رفتار میکنن یا رفتارشون اصلاح میکنند
بازم از طرحواره ها نشات میگیره

مکابر
مکابر
امتیاز 5
2 ماه قبل

راستش هم برام جالب بود هم الان یکم گیج شدم.خوشحال میشم اگرامکانش باشه بازهم دراین زمینه مقاله بگذارید بامثالهای بیشتر،سپاسگزارم

ماریا طلعتی
ماریا طلعتی
امتیاز 5
3 ماه قبل

کاش تمرین های مربوط به شناخت بیشتر خودمون درین زمینه رو بزارین برامون. برای من بسیار پیچیده و سخته و احساس میکنم در دنیای امروز روابط و عشق تبدیل مشکل ترین مفاهیم زندگی‌ شدن!

آخرین مقاله‌های آموزشی

آخرین مقاله‌های آموزشی
دروغ‌هایی که نباید باور کنیم
رابطه با دیگران مهم
رشد شغلی
زنان امروز
طرحواره‌ها و حفره‌ها
قاعدگی
مامانا پسر دوستن
IMG 20230723 104910 620 1
مامانا پسر دوستن
مرداد 1, 1402
امتیاز 4.9 از 147 رای
نگاهی به گذشته اگر نگاهی به زندگی مادران و مادربزرگامون بندازیم می‌بینیم که اونها هم جزو کسانی ... بیشتر
احساس‌های دوگانه
photo5868998009
احساس‌های دوگانه
مرداد 1, 1402
امتیاز 4.9 از 143 رای
شرم آوره حتی وحشتناکه که اعتراف کنیم بعضی وقتا رویاپردازی میکنیم درباره اینکه یک اتفاق ترسناک ... بیشتر
۷ نکته مهم برای نامگذاری کسب و کار یا محصول
2 1
۷ نکته مهم برای نامگذاری کسب و کار یا محصول
آبان 3, 1400
امتیاز 4.8 از 319 رای
در این مقاله می‌خواهیم در وبلاگ مدرسه هاوین، در یک مقاله اختصاصی که برای اولین‌بار منتشر شده است ... بیشتر
لیلا اسفندیاری
IMG 20230814 160104 911
لیلا اسفندیاری
مرداد 24, 1402
امتیاز 4.9 از 171 رای
مقدمه لیلا در یک خانواده مرفه متولد شد . تعصب پدرش موجب سخت گیری ها و محدودیت های زیادی در دوران ... بیشتر
خشونت علیه زنان
photo5906107397
خشونت علیه زنان
مرداد 3, 1402
امتیاز 4.9 از 127 رای
خشونت علیه زنان و دختران یکی از شایع ترین موارد نقض حقوق بشر در جهانه. که به طور روزمره در هر گوشه از ... بیشتر
طرحواره چیست؟
IMG 20230521 121842 267
طرحواره چیست؟
اردیبهشت 17, 1402
امتیاز 5 از 117 رای
شاید شما اسم طرحواره رو شنیده باشید . ولی این مفهوم به چه معنیه و در روانشناسی چه کاربردی داره؟ ... بیشتر
تاریخچه پریودی در ایران باستان
IMG 20230530 003027 975
تاریخچه پریودی در ایران باستان
خرداد 9, 1402
امتیاز 4.9 از 179 رای
موضوع دوران قاعدگی ابتدا در تاریخ ،اساطیر و ادیان بررسی شده است. مسئله عادت ماهانه زنان در طول ... بیشتر
سندروم پیش از قاعدگی یا pms چیست؟
photo4934246040
سندروم پیش از قاعدگی یا pms چیست؟
خرداد 7, 1402
امتیاز 4.9 از 134 رای
سندروم پیش از قاعدگی یا pms حالتیه که بسیاری از خانم ها قبل از پریود تجربه میکنن. اگر شما هم جزو ... بیشتر
مقالات بیشتر مقالات بیشتر مقالات بیشتر مقالات بیشتر مقالات بیشتر مقالات بیشتر